Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Moravskoslezský kraj i letos podpoří technické a jazykové vzdělávání

Celý MS kraj |

Nový školní rok 2023/2024 začne v Moravskoslezském kraji v pondělí 4. září. Do mateřské školy půjde poprvé 11 a půl tisíce dětí, prvňáčků na základních školách bude zhruba 12 a půl tisíce, střední školy by mělo začít navštěvovat 11 a půl tisíce bývalých deváťáků. Oproti loňskému roku jsou tyto počty nepatrně vyšší: prvňáčků bylo vloni asi o 500 méně, čerstvých středoškoláků o 700 méně. Do mateřinek letos nastoupil podobný počet dětí jako vloni. K maturitám by na konci tohoto školního roku mělo nastoupit asi 8100 žáků.

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Nabídka oborů středních škol v Moravskoslezském kraji je určitě dostatečná nejen kapacitně, ale i co do rozmanitosti oborů. Jen na školách zřizovaných krajem je k dispozici skoro 12 a půl tisíce míst, další kapacity nabízí střední školy ostatních zřizovatelů. Proto byla naplněnost středních škol v našem kraji v minulém školním roce na 62 a půl procentech. Při počtu zájemců o středoškolské vzdělávání nebudou ani letos kapacity zcela využité. Snažíme se, aby nabídka oborů navazovala na poptávku po daných profesích na trhu práce. Aktuálně je poptávka firem hlavně po absolventech řemeslných oborů, proto se snažíme o vzdělávání v těchto oborech zvyšovat zájem, například kampaní Řemeslo má respekt nebo krajskými stipendii."

Mezi nejvíce poptávanými pracovníky jsou například klempíři, tesaři, pokrývači nebo nástrojáři. Doplnil, že v návaznosti na zvýšenou poptávku vznikl v minulosti například nový obor Sladovník- pivovarník. V novém školním roce vznikly na středních nebo vyšších odborných školách v Moravskoslezském kraji tři nové obory vzdělání.

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Střední odborné učiliště DAKOL od září začíná vzdělávat v oboru Reprodukční grafik pro média, na Střední škole a Vyšší odborné škole v Kopřivnici přibyl nový obor Logistické a finanční služby. Třetím nově vzniklým oborem je Diplomovaný zdravotní laborant, který se od tohoto školního roku začne vyučovat na Střední zdravotnické škole a Vyšší odborné škole zdravotnické v Ostravě."

K organizační změně došlo na opavské Masarykově střední škole zemědělské a Vyšší odborné škole. Ta ukončila činnost vyšší odborné školy a nově se tak jmenuje Masarykova střední škola zemědělská a přírodovědná Opava.

KRAJSKÁ STIPENDIA

Moravskoslezský kraj jejich prostřednictvím už od školního roku 2017/2018 motivuje žáky ke studiu technických a řemeslných oborů. Aktuálně je krajskými stipendii podporováno třicet středních škol zřizovaných Moravskoslezským krajem, v rozpočtu kraje je připraveno 14,5 milionu korun. Žák vybraného oboru vzdělání může na stipendiu při splnění nastavených kritérií obdržet za celý školní rok až 17 tisíc korun.

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Mezi podpořenými obory zakončenými výučním listem jsou například Klempíř, Kominík, Řezník-uzenář nebo Pekař. Tyto obory mají prospěchovou, ale i motivační složku. Stipendii podporujeme také vybrané maturitní obory, například obor Mechanik strojů a zařízení, Mechanik seřizovač nebo Operátor dřevařské a nábytkářské výroby. Kromě technických oborů mohou stipendia na vybraných školách získat i žáci oborů Ošetřovatel, Zahradník nebo například Výrobce potravin."

JAZYKOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ

Moravskoslezský kraj dlouhodobě podporuje zapojení rodilých mluvčích do výuky cizích jazyků.

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Zejména u angličtiny se rok od roku navyšuje počet škol, které se do našeho programu zapojují. Letos předpokládáme, že na anglicky hovořícího rodilého mluvčího přispějeme 56 středním a vyšším odborným školám. V krajském rozpočtu máme pro tyto účely připraveno téměř 9 milionů korun. Zahraniční lektoři přispívají k větší plynulosti a sebejistotě při komunikaci v cizím jazyce a ze zkušeností víme, že komunikace s nimi je pro žáky také velkou motivací se v cizím jazyce intenzivněji zdokonalovat."

Kraj také významně přispívá na jazykové kurzy češtiny pro děti s jiným mateřským jazykem, než je čeština. V každé obci s rozšířenou působností musí ze zákona být tzv. určená základní i střední škola, která děti cizinců bezplatně češtinu vyučuje. Seznamy určených škol se v návaznosti na aktuální potřeby upravují a jsou dostupné na webových stránkách kraje. Tato výuka je určena pro žáky, kteří v České republice plní povinnou školní docházku ne déle než 12 měsíců. Rozsah jazykové přípravy je stanoven na 100-200 hodin/žák v období 10 měsíců.

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Nad rámec této povinné výuky nabízí Moravskoslezský kraj cizincům i kurzy češtiny navíc. Tyto zdokonalovací lekce jsou určené hlavně pro budoucí maturanty a mají jim pomoci zvládnout závěrečnou zkoušku z češtiny. Chceme tak zabránit tomu, aby žáci kvůli potížím s jazykem ze školy předčasně odcházeli. Tyto kurzy probíhají v malých skupinkách dvakrát týdně po dvou vyučovacích hodinách, prezenčně nebo on-line."

Kurzy pořádané společností Celé Česko čte dětem jsou financovány z projektu OKAP II. Dále kraj podporuje i kurzy češtiny pro dospělé Ukrajince, tyto bezplatné kurzy zajišťují krajské střední školy, podrobnější informace o kurzech i přehled volných míst jsou opět na krajském webu.

PODPORA ŠKOLNÍCH PSYCHOLOGŮ A SPECIÁLNÍCH PEDAGOGŮ

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Je velmi důležité zajistit také rovnost v přístupu ke vzdělávání tak, aby měli vhodné podmínky i žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, s nejrůznějšími druhy znevýhodnění nebo odlišným mateřským jazykem. Pozornost by měla být věnována také nadaným dětem, které potřebují podporu a individuální přístup. Všem těmto žákům nejrůznějších věkových kategorií pomáhají odborníci ze školních poradenských pracovišť, proto kraj na posílení těchto pozic přispívá. Letos podpoří 7 speciálních pedagogů a 20 školních psychologů na celkem 25 školách. Z letošního rozpočtu jim kraj vyplatí zhruba 13 milionů korun."

INVESTIČNÍ AKCE

Také v letošním roce kraj významně investuje do školských budov. Projekty se zaměřují například na snižování energetické náročnosti, zvyšování kvality výuky nebo podporu pohybových aktivit dětí a mládeže, kdy se u několika škol modernizovala či budovala sportoviště.

Nejvýznamnější akce roku 2023 v organizacích zřizovaných Moravskoslezským krajem (včetně dokončení):

  • přístavba nové tělocvičny pro Gymnázium Třinec (82 mil. Kč)
  • rekonstrukce prostor v budově na ul. Praskova Základní školy Opava pro děti se zrakovým postižením a s vadami řeči (230 mil. Kč)
  • dokončení výstavby dílen Střední odborné školy Frýdek-Místek (310 mil. Kč)
  • rekonstrukce školního dvora Matičního gymnázia Ostrava (30 mil. Kč)
  • celková oprava střechy v památkově chráněném objektu bývalého zámku Radkov pro Dětský domov a Školní jídelnu (31 mil. Kč)

Nejvýznamnější investice zahájené v roce 2023 na školách zřizovaných Moravskoslezským krajem:

  • výstavba sportovní haly pro Gymnázium a Střední průmyslovou školu elektrotechniky a informatiky Frenštát pod Radhoštěm (155 mil. Kč, ve spolupráci s Městem Frenštát pod Radhoštěm a Národní sportovní agenturou)
  • rozšíření a modernizace výukových prostor pro kopřivnickou Základní školu a Mateřskou školu Motýlek (25 mil. Kč) pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
  • rekonstrukce sportovního hřiště Gymnázia v Ostravě-Hrabůvce (18 mil. Kč)

Investice v roce 2023 připravované, předpoklad zahájení v příštích letech:

  • výstavba sportovního plaveckého bazénu pro Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových v Ostravě (282 mil. Kč)
  • vybudování nového gastro centra pro výuku pekařských a cukrářských oborů pro Střední školu prof. Zdeňka Matějčka Ostrava (90 mil. Kč)
Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Moravskoslezský kraj také připravuje pět investičních projektů financovaných z evropských zdrojů za celkově zhruba 410 milionů korun. Budou modernizovány učebny Jazykového gymnázia Pavla Tigrida v Ostravě a na Albrechtově střední škole v Českém Těšíně vznikne nová hala a zázemí pro žáky zemědělských oborů a nová polygrafická dílna. Opavské Střední odborné učiliště stavební získá zbrusu nové dílny a učebny praktického vyučování. Nové dílny a sportoviště vzniknou také na Střední škole technické v Opavě. Současně budeme v rámci projektu na 2 středních školách pokračovat v modernizaci vybavení pro výuku oboru informační technologie. Investice do školských budov a zvyšování kvality výuky považuji za jednu z nejdůležitějších priorit našeho kraje. Nacházíme se v nesmírně důležitém období proměny, kdy od těžkého průmyslu směřujeme k modernějším technologiím. Bez vzdělaných a kompetentních mladých lidí bychom proces transformace dokončili jen stěží."

LEGISLATIVNÍ NOVINKY V OBLASTI ŠKOLSTVÍ

Novela zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

Základní změny účinné od 01.09.2023:

  • Možnost zaměstnat osobu bez pedagogické složky vzdělání na 2. stupni ZŠ a na středních školách až na dobu 3 let
    Doplněné ustanovení § 9a zákona o pedagogických pracovnících umožňuje řediteli školy uznat za splněný předpoklad odborné kvalifikace učitele, byť uchazeč v době přijetí do pracovního poměru požadavky na odbornou kvalifikaci dle zákona nesplňuje. Odborná kvalifikace se uznává k výuce předmětů, které svým charakterem odpovídají zaměření absolvovaného magisterského studia. U tzv. učitelů-odborníků z praxe ve středním odborném školství (učitel odborných předmětů, učitel praktického vyučování nebo odborného výcviku) je navíc jako podmínka stanovena délka nejméně 5 let praxe v oboru a podmínka charakteru dosaženého vzdělání, které musí odpovídat charakteru vyučovaného předmětu. Uznání předpokladu odborné kvalifikace je možné nejdéle na dobu 3 let, do této doby je třeba studium úspěšně dokončit.
  • Změna kvalifikačních předpokladů pro osoby, které se nově chtějí stát asistentem pedagoga
    Zpřísnění kvalifikačních předpokladů nových asistentů pedagoga. S ohledem na požadavek posílení praktické složky odborné přípravy asistenta pedagoga, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě, ve které se vzdělávají děti nebo žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, bude hodinová dotace příslušného studia pedagogiky navýšena na 120 hodin a do požadavků na studium bude doplněna povinná praxe. Studiem pro asistenty pedagoga bude možné získat pouze kvalifikaci asistenta pedagoga, který vykonává pomocné výchovné práce. Z důvodu větší srozumitelnosti se pak nově bude toto studium označovat jako Studium pro asistenta pedagoga, který vykonává přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných pracích, přičemž rozsah kvalifikace bude vyplývat již z osvědčení o absolvování příslušného vzdělávacího programu. Nově se přiznává kvalifikace asistenta pedagoga absolventům studia psychologických věd a také absolventům osmiletého nebo šestiletého vzdělávacího oboru vzdělání konzervatoře.
  • Zakotvení školského logopeda jako samostatné kategorie pedagogického pracovníka
    Dochází k zavedení nové kategorie pedagogického pracovníka – „školského logopeda“. Školský logoped se uplatní zejména ve školských poradenských zařízeních a speciálních školách příslušného zaměření. Činnost školského logopeda mohou vykonávat pedagogičtí pracovníci, kteří získali odbornou kvalifikaci studiem v magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na logopedii se státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie nebo na speciální pedagogiku se státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie. V obou případech je třeba absolvovat ještě kvalifikační studium pro přípravu školských logopedů.
  • Změna nejvyšší přípustné délky řetězení smluv u pracovního poměru na dobu určitou ze 3 let na 9 let
    Na základě zrušení § 23a odst. 3 napříště neplatí, že celková doba trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogických pracovníků mezi týmiž smluvními stranami nesmí od vzniku prvního pracovního poměru přesáhnout dobu 3 let. Nadále ovšem platí, že pracovní poměr na dobu určitou mezi týmiž smluvními stranami lze opakovat nanejvýš dvakrát (s výjimkou postupu podle § 39 odst. 4 zákoníku práce), a to na celkovou dobu nejvýše 9 let. Ve znění zákona o pedagogických pracovnících tak nadále zůstane pouze podmínka, že doba trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogického pracovníka mezi týmiž smluvními stranami činí nejméně 12 měsíců.
  • Zrušení akreditace průběžného DVPP
    Nově dojde k zúžení rozsahu akreditací vzdělávacích programů systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, a to tím způsobem, že z režimu akreditací budou vypuštěny vzdělávací programy k prohlubování odborné kvalifikace (průběžné vzdělávání). Nic se nemění na tom, že pedagogičtí pracovníci jsou i nadále povinni si obnovovat, udržovat a doplňovat kvalifikaci, tedy tyto tzv. „prohlubující“ vzdělávací programy budou i nadále považovány za další vzdělávání pedagogických pracovníků a zůstanou důležitou složkou jejich profesního rozvoje.
  • Ředitel školy – prodloužená lhůta k absolvování studia
    Lhůta k absolvování studia pro ředitele školy veřejného zřizovatele se prodlužuje ze 2 na 3 roky.

Základní změny účinné od 01.01.2024:

  • Právní zakotvení dvouletého adaptačního období začínajících učitelů
    Adaptační období učitele je období od vzniku prvního pracovního poměru učitele do skončení 2 let trvání pracovního poměru k právnické osobě vykonávající činnost školy. Adaptační období se týká pouze těch učitelů, kteří poprvé nastupují do zaměstnání učitele, nikoli učitelů, kteří nastupují na nové pracoviště (přestupují do jiné školy).
  • Zavedení nové pozice provázejícího učitele, který vede praxe studentů učitelství v regionálním školství
    Dochází k zakotvení pozice provázejícího učitele a specifikaci jeho činnosti, a to za účelem zkvalitnění pedagogických praxí budoucích učitelů a propojení přípravy učitelů se školami v regionálním školství.
  • Nový právní rámec velikosti rozpočtu školství na platy učitelů
    Celková výše finančních prostředků určených na platy učitelů bude nově v měsíčním průměru na 1 úvazek učitele odpovídat nejméně 130 % průměrné hrubé měsíční nominální mzdy na přepočtené počty zaměstnanců v národním hospodářství. Toto ustanovení neznamená, že každý učitel bude odměňován platem ve výši 130 % průměrné hrubé měsíční mzdy, protože plat sestává z více složek (tarifu, nárokových příplatků – např. specializační příplatek, příplatek za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah, či osobního příplatku) a konečná výše platu je tak v případě každého učitele jiná.
Nahlásit chybu


K tématu

Moravskoslezský kraj dá 3 miliony na stáže studentů ve firmách

23. února 2024 17:39 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Díky finanční pomoci Moravskoslezského kraje budou moci studenti středních a vysokých škol získávat praxi přímo ve firmách. Podnikům, které nabídnou svoje provozy a předají své zkušenosti těmto mladým lidem, přispěje kraj celkem 3 miliony korun.

Ostrava spustila nový projekt kreativního vzdělávání

21. listopadu 2023 12:49 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Ostrava spustila zbrusu nový projekt s názvem „Probuď v sobě kreativce“. Jeho cílem je podpora kreativního učení dětí, metodická podpora pedagogů, rozvoj kompetencí lektorů kulturního a kreativního sektoru, koordinace kreativního učení v rámci města a poskytování návodů a inspirace pro tvůrčí aktivity v oblasti kreativity.

Ostrava dá 10 milionů na podporu výuky cizích jazyků

30. června 2023 19:02 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Město Ostrava podporuje projekty výuky cizích jazyků na svém území prostřednictvím speciálního programu. Jeho cílem je zvýšit komunikativní dovednosti a jazykové kompetence žáků a pedagogů a také zvýšit kvalitu výuky cizích jazyků na školách.


Na I/68 nedaleko slovenských hranic havarovaly dva kamiony a pět osobních vozidel

Dnes 16:05 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Na silnici I/68 u obce Bystřice mezi Třincem a Jablunkovem v pondělí odpoledne havarovaly dva kamiony a pět osobních vozidel. Na místě zasahují složky IZS, hlášena je jedna zraněná osoba. Silnice ve směru na Slovensko musela být uzavřena.

V Havířově-Šumbarku bylo poškozeno plynové potrubí, policisté a hasiči evakuovali desítky lidí

Dnes 13:38, vydáno dnes 13:27 | Havířov | Lukáš Zavadil

Pět jednotek hasičů a další složky IZS zasahují v Havířově-Šumbarku. Mělo tam dojít k poškození středotlakého plynového potrubí. Příčina zatím není jasná. Lidé by měli dbát pokynů policistů.

Most v Polance nad Odrou je opět průjezdný, součástí stavby je i cyklostezka

Dnes 12:35 | Ostrava-město | Lukáš Zavadil

Po dlouhých 14 měsících uzavírky je most přes řeku Odru v Polance od pondělí 20. května opět průjezdný. Zrekonstruovaný most nyní slouží řidičům, cyklistům i chodcům, součástí mostu je smíšená cyklostezka, kterou vybudovalo město Ostrava. Během rekonstrukce pomáhali i potápěči, kteří za pomoci uhlíkových elektrod odstraňovali základy středového pilíře původního mostu.

VIDEO: Silniční kontrola skončila zadržením, Slovák nabídl policistům úplatek

Dnes 12:10 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Policisté z obvodního oddělení Vrbno pod Pradědem kontrolovali řidiče v obci Světlá Hora. Narazili při tom na řidiče, který neměl během jízdy zapnutý bezpečnostní pás. Na místě obdržel pokutu ve výši 1500 korun, sankci přijal a oznámil, že ji uhradí převodem z účtu. Z banální situace se ale vyklubalo podezření na trestný čin u jeho spolujezdce.

Potravinová pomoc se ve Frýdku-Místku nově vydává častěji, lidé se i objednávají

Výdejna potravinové pomoci ve Frýdku-Místku kvůli velkému zájmu upravila svůj provoz. Ze dvou dní přešla na pět a zároveň objednává klienty na přesný čas. V místě se tak netvoří fronty a nedochází k žádným konfliktům.

Ve Frýdku-Místku se udržuje na 170 hektarů travnatých ploch

Jarní počasí letos přišlo o něco dřív než loni. Díky tomu vyjely do ulic Frýdku-Místku také dříve sekačky na trávu. Pravidelné kosení je opět v plném proudu. Pracovníci technických služeb v průběhu sezóny udržují na 170 hektarů travnatých ploch.

Kopřivnický Motýlek v nové přístavbě “roztáhne křídla”, získal místnosti pro speciální terapie

Budova Základní a mateřské školy Motýlek v Kopřivnici je díky rekonstrukci a přístavbě modernější a prostornější. Pro žáky se speciálními potřebami tu přibyly nové prostory pro výuku a terapie. Investici ve výši 26 milionů korun zaplatil Moravskoslezský kraj.

V Opavě byl nalezen mincovní poklad. Jde o nejvýznamnější nález v MSK za posledních 100 let

Včera 23:45 | Opava | Yvona Fajtová | Opavský expres

V Opavě byl nalezen mincovní poklad. Jde o nejvýznamnější nález na území dnešního Moravskoslezského kraje za posledních 100 let. Jedinečný je zejména množstvím zlatých mincí, stavem dochování a vzácností některých exemplářů.

Senioři na přednášce rozplétali záludnosti sociálních sítí

Zorientovat se v nárůstu informací, které nás atakují prostřednictvím sociálních sítí. To je cíl přednášek, které se konají v novojičínské městské knihovně. Zacíleny jsou na seniory. Pomohly jim například rozklíčovat, jak se tyto informace šíří.

Studenti bruntálské průmyslovky postavili nejnovější Tatrovku, bude sloužit při zimní údržbě v okrese Bruntál

Propojení teorie s praxí je vysněným cílem moha středních i vysokých škol. Dokonale se to povedlo na bruntálské Střední průmyslové škole a obchodní akademii. Ve spolupráci s Tatrou Kopřivnice jako druzí v kraji zdejší studenti sestavili celou nejnovější Tatrovku.

V Dolních Vítkovicích odstartoval první letošní Pojez fest. Jeho součástí byl i Den s Technotrasou

Dolní oblast Vítkovic v Ostravě zaplnili milovníci dobrého jídla. Uskutečnil se tady už 3. ročník Pojez festu, který zároveň lákal návštěvníky na technické atraktivity Moravskoslezského kraje.

Crossfitové závody v DOV prověřili celkovou zdatnost sportovců

Dnes 9:07 | Celý MS kraj | Yvona Fajtová

Dolní oblast Vítkovic v Ostravě patřila klasickým crossfitovým závodům. Ve venkovní tělocvičnu se proměnil prostor u Bolt toweru, kde si změřilo síly i kondičku na 140 soutěžících.

Muzejní noc v historické budově Muzea Těšínska zavedla návštěvníky do světa módy našich předků

Mezinárodní Den muzeí nabídl návštěvníkům nevšední zážitky a nové pohledy na přítažlivé muzejní aktivity. V historické budově muzea v Českém Těšíně se hosté mohli přenést do světa módy i gastronomie našich předků. Historická budova Těšínského muzea patří k chloubám místní architektury.

O soutěž Marlenka Cup v Opavě byl obrovský zájem

Včera 17:54 | Celý MS kraj | Tomáš Tikal | Studuj u nás

Soutěž pro mladé cukráře Marlenka Cup v Opavě už má svou historii a prestiž. Je o ní velký zájem i z toho důvodu, že je pro žáky cukrářského oboru velmi motivující předvést veřejnosti své umění.

Studenti Wichterlova gymnázia hráli francouzské divadlo

Včera 17:48 | Celý MS kraj | Tomáš Tikal | Studuj u nás

Studenti Wichterlova gymnázia v Ostravě – Porubě se v rámci Erasmu plus zapojili do velmi zajímavého projektu. Společně se svými francouzskými kamarády nastudovali divadelní představení ve francouzštině a odehráli ho v DK Poklad. Mezi diváky jsme byli i my.

Střední škola profesora Matějčka vzdělává zdravé i handicapované děti

Včera 17:40 | Celý MS kraj | Tomáš Tikal | Studuj u nás

Za šedesát let života prošla SŠ profesora Zdeňka Matějčka v Ostravě – Porubě velkou proměnou. Z výhradně hornického učiliště se vyvinula v moderní multioborovou školu.

Moravskoslezský kraj i letos podpoří technické a jazykové vzdělávání
Vydáno 2. září 2023 8:24, Celý MS kraj, Jiří Cileček
Nový školní rok 2023/2024 začne v Moravskoslezském kraji v pondělí 4. září. Do mateřské školy půjde poprvé 11 a půl tisíce dětí, prvňáčků na základních školách bude zhruba 12 a půl tisíce, střední školy by mělo začít navštěvovat 11 a půl tisíce bývalých deváťáků. Oproti loňskému roku jsou tyto počty nepatrně vyšší: prvňáčků bylo vloni asi o 500 méně, čerstvých středoškoláků o 700 méně. Do mateřinek letos nastoupil podobný počet dětí jako vloni. K maturitám by na konci tohoto školního roku mělo nastoupit asi 8100 žáků.

zdroj foto: Moravskoslezský kraj

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Nabídka oborů středních škol v Moravskoslezském kraji je určitě dostatečná nejen kapacitně, ale i co do rozmanitosti oborů. Jen na školách zřizovaných krajem je k dispozici skoro 12 a půl tisíce míst, další kapacity nabízí střední školy ostatních zřizovatelů. Proto byla naplněnost středních škol v našem kraji v minulém školním roce na 62 a půl procentech. Při počtu zájemců o středoškolské vzdělávání nebudou ani letos kapacity zcela využité. Snažíme se, aby nabídka oborů navazovala na poptávku po daných profesích na trhu práce. Aktuálně je poptávka firem hlavně po absolventech řemeslných oborů, proto se snažíme o vzdělávání v těchto oborech zvyšovat zájem, například kampaní Řemeslo má respekt nebo krajskými stipendii."

Mezi nejvíce poptávanými pracovníky jsou například klempíři, tesaři, pokrývači nebo nástrojáři. Doplnil, že v návaznosti na zvýšenou poptávku vznikl v minulosti například nový obor Sladovník- pivovarník. V novém školním roce vznikly na středních nebo vyšších odborných školách v Moravskoslezském kraji tři nové obory vzdělání.

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Střední odborné učiliště DAKOL od září začíná vzdělávat v oboru Reprodukční grafik pro média, na Střední škole a Vyšší odborné škole v Kopřivnici přibyl nový obor Logistické a finanční služby. Třetím nově vzniklým oborem je Diplomovaný zdravotní laborant, který se od tohoto školního roku začne vyučovat na Střední zdravotnické škole a Vyšší odborné škole zdravotnické v Ostravě."

K organizační změně došlo na opavské Masarykově střední škole zemědělské a Vyšší odborné škole. Ta ukončila činnost vyšší odborné školy a nově se tak jmenuje Masarykova střední škola zemědělská a přírodovědná Opava.

KRAJSKÁ STIPENDIA

Moravskoslezský kraj jejich prostřednictvím už od školního roku 2017/2018 motivuje žáky ke studiu technických a řemeslných oborů. Aktuálně je krajskými stipendii podporováno třicet středních škol zřizovaných Moravskoslezským krajem, v rozpočtu kraje je připraveno 14,5 milionu korun. Žák vybraného oboru vzdělání může na stipendiu při splnění nastavených kritérií obdržet za celý školní rok až 17 tisíc korun.

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Mezi podpořenými obory zakončenými výučním listem jsou například Klempíř, Kominík, Řezník-uzenář nebo Pekař. Tyto obory mají prospěchovou, ale i motivační složku. Stipendii podporujeme také vybrané maturitní obory, například obor Mechanik strojů a zařízení, Mechanik seřizovač nebo Operátor dřevařské a nábytkářské výroby. Kromě technických oborů mohou stipendia na vybraných školách získat i žáci oborů Ošetřovatel, Zahradník nebo například Výrobce potravin."

JAZYKOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ

Moravskoslezský kraj dlouhodobě podporuje zapojení rodilých mluvčích do výuky cizích jazyků.

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Zejména u angličtiny se rok od roku navyšuje počet škol, které se do našeho programu zapojují. Letos předpokládáme, že na anglicky hovořícího rodilého mluvčího přispějeme 56 středním a vyšším odborným školám. V krajském rozpočtu máme pro tyto účely připraveno téměř 9 milionů korun. Zahraniční lektoři přispívají k větší plynulosti a sebejistotě při komunikaci v cizím jazyce a ze zkušeností víme, že komunikace s nimi je pro žáky také velkou motivací se v cizím jazyce intenzivněji zdokonalovat."

Kraj také významně přispívá na jazykové kurzy češtiny pro děti s jiným mateřským jazykem, než je čeština. V každé obci s rozšířenou působností musí ze zákona být tzv. určená základní i střední škola, která děti cizinců bezplatně češtinu vyučuje. Seznamy určených škol se v návaznosti na aktuální potřeby upravují a jsou dostupné na webových stránkách kraje. Tato výuka je určena pro žáky, kteří v České republice plní povinnou školní docházku ne déle než 12 měsíců. Rozsah jazykové přípravy je stanoven na 100-200 hodin/žák v období 10 měsíců.

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Nad rámec této povinné výuky nabízí Moravskoslezský kraj cizincům i kurzy češtiny navíc. Tyto zdokonalovací lekce jsou určené hlavně pro budoucí maturanty a mají jim pomoci zvládnout závěrečnou zkoušku z češtiny. Chceme tak zabránit tomu, aby žáci kvůli potížím s jazykem ze školy předčasně odcházeli. Tyto kurzy probíhají v malých skupinkách dvakrát týdně po dvou vyučovacích hodinách, prezenčně nebo on-line."

Kurzy pořádané společností Celé Česko čte dětem jsou financovány z projektu OKAP II. Dále kraj podporuje i kurzy češtiny pro dospělé Ukrajince, tyto bezplatné kurzy zajišťují krajské střední školy, podrobnější informace o kurzech i přehled volných míst jsou opět na krajském webu.

PODPORA ŠKOLNÍCH PSYCHOLOGŮ A SPECIÁLNÍCH PEDAGOGŮ

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Je velmi důležité zajistit také rovnost v přístupu ke vzdělávání tak, aby měli vhodné podmínky i žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, s nejrůznějšími druhy znevýhodnění nebo odlišným mateřským jazykem. Pozornost by měla být věnována také nadaným dětem, které potřebují podporu a individuální přístup. Všem těmto žákům nejrůznějších věkových kategorií pomáhají odborníci ze školních poradenských pracovišť, proto kraj na posílení těchto pozic přispívá. Letos podpoří 7 speciálních pedagogů a 20 školních psychologů na celkem 25 školách. Z letošního rozpočtu jim kraj vyplatí zhruba 13 milionů korun."

INVESTIČNÍ AKCE

Také v letošním roce kraj významně investuje do školských budov. Projekty se zaměřují například na snižování energetické náročnosti, zvyšování kvality výuky nebo podporu pohybových aktivit dětí a mládeže, kdy se u několika škol modernizovala či budovala sportoviště.

Nejvýznamnější akce roku 2023 v organizacích zřizovaných Moravskoslezským krajem (včetně dokončení):

  • přístavba nové tělocvičny pro Gymnázium Třinec (82 mil. Kč)
  • rekonstrukce prostor v budově na ul. Praskova Základní školy Opava pro děti se zrakovým postižením a s vadami řeči (230 mil. Kč)
  • dokončení výstavby dílen Střední odborné školy Frýdek-Místek (310 mil. Kč)
  • rekonstrukce školního dvora Matičního gymnázia Ostrava (30 mil. Kč)
  • celková oprava střechy v památkově chráněném objektu bývalého zámku Radkov pro Dětský domov a Školní jídelnu (31 mil. Kč)

Nejvýznamnější investice zahájené v roce 2023 na školách zřizovaných Moravskoslezským krajem:

  • výstavba sportovní haly pro Gymnázium a Střední průmyslovou školu elektrotechniky a informatiky Frenštát pod Radhoštěm (155 mil. Kč, ve spolupráci s Městem Frenštát pod Radhoštěm a Národní sportovní agenturou)
  • rozšíření a modernizace výukových prostor pro kopřivnickou Základní školu a Mateřskou školu Motýlek (25 mil. Kč) pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
  • rekonstrukce sportovního hřiště Gymnázia v Ostravě-Hrabůvce (18 mil. Kč)

Investice v roce 2023 připravované, předpoklad zahájení v příštích letech:

  • výstavba sportovního plaveckého bazénu pro Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových v Ostravě (282 mil. Kč)
  • vybudování nového gastro centra pro výuku pekařských a cukrářských oborů pro Střední školu prof. Zdeňka Matějčka Ostrava (90 mil. Kč)
Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Moravskoslezský kraj také připravuje pět investičních projektů financovaných z evropských zdrojů za celkově zhruba 410 milionů korun. Budou modernizovány učebny Jazykového gymnázia Pavla Tigrida v Ostravě a na Albrechtově střední škole v Českém Těšíně vznikne nová hala a zázemí pro žáky zemědělských oborů a nová polygrafická dílna. Opavské Střední odborné učiliště stavební získá zbrusu nové dílny a učebny praktického vyučování. Nové dílny a sportoviště vzniknou také na Střední škole technické v Opavě. Současně budeme v rámci projektu na 2 středních školách pokračovat v modernizaci vybavení pro výuku oboru informační technologie. Investice do školských budov a zvyšování kvality výuky považuji za jednu z nejdůležitějších priorit našeho kraje. Nacházíme se v nesmírně důležitém období proměny, kdy od těžkého průmyslu směřujeme k modernějším technologiím. Bez vzdělaných a kompetentních mladých lidí bychom proces transformace dokončili jen stěží."

LEGISLATIVNÍ NOVINKY V OBLASTI ŠKOLSTVÍ

Novela zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

Základní změny účinné od 01.09.2023:

  • Možnost zaměstnat osobu bez pedagogické složky vzdělání na 2. stupni ZŠ a na středních školách až na dobu 3 let
    Doplněné ustanovení § 9a zákona o pedagogických pracovnících umožňuje řediteli školy uznat za splněný předpoklad odborné kvalifikace učitele, byť uchazeč v době přijetí do pracovního poměru požadavky na odbornou kvalifikaci dle zákona nesplňuje. Odborná kvalifikace se uznává k výuce předmětů, které svým charakterem odpovídají zaměření absolvovaného magisterského studia. U tzv. učitelů-odborníků z praxe ve středním odborném školství (učitel odborných předmětů, učitel praktického vyučování nebo odborného výcviku) je navíc jako podmínka stanovena délka nejméně 5 let praxe v oboru a podmínka charakteru dosaženého vzdělání, které musí odpovídat charakteru vyučovaného předmětu. Uznání předpokladu odborné kvalifikace je možné nejdéle na dobu 3 let, do této doby je třeba studium úspěšně dokončit.
  • Změna kvalifikačních předpokladů pro osoby, které se nově chtějí stát asistentem pedagoga
    Zpřísnění kvalifikačních předpokladů nových asistentů pedagoga. S ohledem na požadavek posílení praktické složky odborné přípravy asistenta pedagoga, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě, ve které se vzdělávají děti nebo žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, bude hodinová dotace příslušného studia pedagogiky navýšena na 120 hodin a do požadavků na studium bude doplněna povinná praxe. Studiem pro asistenty pedagoga bude možné získat pouze kvalifikaci asistenta pedagoga, který vykonává pomocné výchovné práce. Z důvodu větší srozumitelnosti se pak nově bude toto studium označovat jako Studium pro asistenta pedagoga, který vykonává přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných pracích, přičemž rozsah kvalifikace bude vyplývat již z osvědčení o absolvování příslušného vzdělávacího programu. Nově se přiznává kvalifikace asistenta pedagoga absolventům studia psychologických věd a také absolventům osmiletého nebo šestiletého vzdělávacího oboru vzdělání konzervatoře.
  • Zakotvení školského logopeda jako samostatné kategorie pedagogického pracovníka
    Dochází k zavedení nové kategorie pedagogického pracovníka – „školského logopeda“. Školský logoped se uplatní zejména ve školských poradenských zařízeních a speciálních školách příslušného zaměření. Činnost školského logopeda mohou vykonávat pedagogičtí pracovníci, kteří získali odbornou kvalifikaci studiem v magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na logopedii se státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie nebo na speciální pedagogiku se státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie. V obou případech je třeba absolvovat ještě kvalifikační studium pro přípravu školských logopedů.
  • Změna nejvyšší přípustné délky řetězení smluv u pracovního poměru na dobu určitou ze 3 let na 9 let
    Na základě zrušení § 23a odst. 3 napříště neplatí, že celková doba trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogických pracovníků mezi týmiž smluvními stranami nesmí od vzniku prvního pracovního poměru přesáhnout dobu 3 let. Nadále ovšem platí, že pracovní poměr na dobu určitou mezi týmiž smluvními stranami lze opakovat nanejvýš dvakrát (s výjimkou postupu podle § 39 odst. 4 zákoníku práce), a to na celkovou dobu nejvýše 9 let. Ve znění zákona o pedagogických pracovnících tak nadále zůstane pouze podmínka, že doba trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogického pracovníka mezi týmiž smluvními stranami činí nejméně 12 měsíců.
  • Zrušení akreditace průběžného DVPP
    Nově dojde k zúžení rozsahu akreditací vzdělávacích programů systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, a to tím způsobem, že z režimu akreditací budou vypuštěny vzdělávací programy k prohlubování odborné kvalifikace (průběžné vzdělávání). Nic se nemění na tom, že pedagogičtí pracovníci jsou i nadále povinni si obnovovat, udržovat a doplňovat kvalifikaci, tedy tyto tzv. „prohlubující“ vzdělávací programy budou i nadále považovány za další vzdělávání pedagogických pracovníků a zůstanou důležitou složkou jejich profesního rozvoje.
  • Ředitel školy – prodloužená lhůta k absolvování studia
    Lhůta k absolvování studia pro ředitele školy veřejného zřizovatele se prodlužuje ze 2 na 3 roky.

Základní změny účinné od 01.01.2024:

  • Právní zakotvení dvouletého adaptačního období začínajících učitelů
    Adaptační období učitele je období od vzniku prvního pracovního poměru učitele do skončení 2 let trvání pracovního poměru k právnické osobě vykonávající činnost školy. Adaptační období se týká pouze těch učitelů, kteří poprvé nastupují do zaměstnání učitele, nikoli učitelů, kteří nastupují na nové pracoviště (přestupují do jiné školy).
  • Zavedení nové pozice provázejícího učitele, který vede praxe studentů učitelství v regionálním školství
    Dochází k zakotvení pozice provázejícího učitele a specifikaci jeho činnosti, a to za účelem zkvalitnění pedagogických praxí budoucích učitelů a propojení přípravy učitelů se školami v regionálním školství.
  • Nový právní rámec velikosti rozpočtu školství na platy učitelů
    Celková výše finančních prostředků určených na platy učitelů bude nově v měsíčním průměru na 1 úvazek učitele odpovídat nejméně 130 % průměrné hrubé měsíční nominální mzdy na přepočtené počty zaměstnanců v národním hospodářství. Toto ustanovení neznamená, že každý učitel bude odměňován platem ve výši 130 % průměrné hrubé měsíční mzdy, protože plat sestává z více složek (tarifu, nárokových příplatků – např. specializační příplatek, příplatek za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah, či osobního příplatku) a konečná výše platu je tak v případě každého učitele jiná.
Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000038903/moravskoslezsky-kraj-i-letos-podpori-technicke-a-jazykove-vzdelavani